سید مرتضی غیور باغبانی؛ معین حیدری اقدم؛ فائزه حامد همراهیان؛ منیره یگانه مفرد
چکیده
صنعت گردشگری بهعنوان یکی از صنایع بزرگ و متنوع جهانی، مهمترین منبع درآمد و اشتغالزایی برای بسیاری از کشورهای دنیا بهشمار میرود. ایران جزء 10 کشور برتر جهان از لحاظ برخورداری از جاذبههای گردشگری، جزء 5 کشور دنیا از لحاظ دارابودن تنوع گردشگری و جزء 3 کشور اول جهان از نظر محصولات مرتبط با صنایع دستی و تنوع آن است. بنابراین، ...
بیشتر
صنعت گردشگری بهعنوان یکی از صنایع بزرگ و متنوع جهانی، مهمترین منبع درآمد و اشتغالزایی برای بسیاری از کشورهای دنیا بهشمار میرود. ایران جزء 10 کشور برتر جهان از لحاظ برخورداری از جاذبههای گردشگری، جزء 5 کشور دنیا از لحاظ دارابودن تنوع گردشگری و جزء 3 کشور اول جهان از نظر محصولات مرتبط با صنایع دستی و تنوع آن است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر ارائه راهبردهای جذب گردشگر خارجی در شهر مشهد با استفاده از مدل استراتژیک SOAR میباشد. این پژوهش از لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی و همچنین، روش پژوهش، کیفی و ابزار پژوهش، مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه است. نمونه آماری شامل 13 نفر از مدیران سازمان گردشگری، مدیران مراکز تجاری، اقامتی و گردشگری است که به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. به منظور سنجش روایی، از روایی صوری و محتوا و برای سنجش پایایی از توافق دو کدگذار استفاده شدهاست. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق عوامل چهارگانه در مدل استراتژیک SOAR انجام شد که به وسیله آن راهبردهای افزایش جذب گردشگر خارجی در شهر مشهد استخراج گردید. نتایج پژوهش منجر به استخراج 11 راهبرد شد که مهمترین آنها عبارتاند از: 1. معرفی شهر مشهد بهعنوان قطب گردشگری حلال، 2. تقویت روابط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با سایر کشورهای اسلامی؛ بویژه کشورهای همسایه، 3. توسعه شهری و ارتقای رضایتمندی شهروندان و 4. بسترسازی جهت افزایش سرمایهگذاری خارجی و تسهیل مبادلات ارزی. در انتها نیز برای هر راهبرد، برنامههای عملیاتی مرتبط با آن ارائه شدهاست.